Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem

Problemy, które kleją się grafików

Graficy to dość specyficzna grupa ludzi. Grupa, bo grafika to bardziej styl życia niż zwykły zawód. Z tego względu graficy komputerowi mają zmartwienia, których większość ludzi nie rozumie oraz problemy, które nie dotyczą regularnych zawodów. Przekonaj się, że praca kreatywna niesie za sobą spore wyzwania. 

Fotolia_86899704_Subscription_Monthly_M

Wypłata

Główną przyczyną wahania płac w tym zawodzie jest nieustanny napływ konkurencji, w tym początkujących, niedoświadczonych grafików, dzięki którym klienci coraz częściej używają argumentu, że ,,znajdzie się ktoś, kto zrobi to taniej’’. W ten sposób ucierpiało wiele zawodów na rynku. 

Darmowe template’y, fonty, pędzle i inne niezbędne do projektowania graficznego materiały. To doskonały sposób na autoreklamę w internecie, jednak w przeszłości były robione na płatne zlecenia. Dzięki nim osoby, które znają się na podstawowej obsłudze programów graficznych, mogą same zaprojektować to, czego im  potrzeba. 

Fotolia_74657625_Subscription_Monthly_M

Grafik komputerowy, a szczególnie freelancer ma też spore wydatki: dobry monitor, licencje na oprogramowania, materiały graficzne oraz plastyczne również nie należą do najtańszych. 

Stres i kreatywność

Możliwość tworzenia, robienia tego, co się lubi i zarabiania z tego na życie skusiła wiele osób. Praca każdego rodzaju projektanta, w tym również grafików i webdesignerów  opiera się na kreatywnym myśleniu. Każdy, kto coś stworzył, a tym bardziej ci, którym sprawia to trudność wiedzą, że kreatywność nie jest zwykłą umiejętnością. 

Całodzienne siedzenie w biurze, monotonne otoczenie i ściśle wyznaczone godziny pracy, kreatywności nie sprzyjają. Z tego powodu wielu specjalistów od oprogramowania Adobe decyduje się na samozatrudnienie. Jako freelancerzy mają większą elastyczność. Sami wybierają miejsce pracy, godziny oraz charakter otoczenia. 

Najlepsze prace tworzone są pod wpływem chwili, pomysłu czy inspiracji, co niekoniecznie dzieje się automatycznie i na zawołanie. Dlatego praca grafika komputerowego to niejednokrotnie stres i presja czasu.

Niedocenianie umiejętności

Praca grafików komputerowych otacza wszystkich i wszędzie - od magazynów, przez strony internetowe po narzędzia codziennego użytku, a jednak często nie są brani na poważnie. 

Zleceniodawcy oprawę graficzną traktują jako dodatek do ich produktu, a grafików za tymczasowe narzędzie. Często lekceważą porady grafika i narzucają mu swój projekt oraz punkt widzenia. Taka postawa nie zawsze kończy się dobrze dla klienta - każdy zna fanpage typu ,,grafik płakał jak projektował’’. 

Hollywood kreuje dość groteskowy obraz grafików. Z filmów można wywnioskować, że każdy z nich (rzadko tę rolę odgrywają kobiety) jest chudym, niezdarnym chłopcem lub niespełnionym artystą.

Wiele osób jest przekonanych, że praca grafika polega wyłącznie na obsłudze odpowiednich programów graficznych i nie wymaga szczególnych umiejętności. Cóż, kto zna program, który samodzielnie zaprojektuje stronę internetową dla piekarni?  ;).

Przywiązanie do swoich prac

Czasem projektując kilka wersji projektu dla klienta, grafik poświęca więcej czasu swojej ulubionej opcji. W momencie przekazania projektu klient zwykle dokonuje innego wyboru, co frustruje grafika, bo w swój faworyt włożył więcej pracy i zaangażowania. 

Fotolia_81573684_Subscription_Monthly_M

Popularną metodą autopromocji, a tym samym zdobycia większej ilości zleceń jest udostępnianie swoich prac na popularnych serwisach zrzeszających grafików i webdesignerów, takich jak dribbble i behance. Jednak nie każdy chętnie dzieli się swoimi technikami i projektami. Wielu rezygnuje z tej możliwości ze strachu przed krytyką, konfrontacją z cudzą opinią oraz możliwością skopiowania ich prac. 

Przywiązanie do własnych projektów stanowi więc zagrożenie nie tylko w sferze emocjonalnej, ale również i zawodowej. 

Komunikacja z klientem

Wbrew pozorom jako grafik komputerowy jesteś skazany na pracę zespołową, bez względu na to, czy pracujesz w biurze, czy w domu. Każdy ma własną opinię na temat tego, co wygląda dobrze, a co źle, ale grafik jako specjalista od kreacji nie może w swojej pracy zdawać się wyłącznie na wolę klienta. Jeśli widzi, że dany kolor bądź font po prostu nie wygląda dobrze, to jest winien przekazać mu to w odpowiedni sposób. 

Brief kreatywny powinien być podstawą we współpracy z grafikiem, jednak wielu klientów po prostu mówi, jaki efekt chce uzyskać, a taka forma przekazu nie zawsze wystarcza grafikowi do wykonania satysfakcjonującego projektu. Z kolei graficy często używają słów oraz określeń branżowych, których nie rozumie przeciętny człowiek. W takiej sytuacji choć jedna ze stron powinna potrafić się komunikować: zadawać odpowiednie pytania, szczegółowo podsumować wymagania, opisać swoją wizję, potrafić sprzedać swoje argumenty, dać rzetelny feedback.

Żeby każda ze stron dobrze się zrozumiała, a praca nad jednym projektem nie ciągnęła się w nieskończoność, warto skorzystać z alternatywnych metod komunikacji. Za pośrednictwem pinezek na www.Symu.co możesz oznaczyć oraz opisać swoje sugestie i poprosić klienta o odpowiedź zwrotną w tej samej formie.