Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem

Na co zwrócić uwagę przy projektowaniu sklepu na urządzenia mobilne

Projektowanie interfejsów mobilnych jest dość młodą i dynamiczną dziedziną, która ma coraz większe znaczenie ze względu na rosnący udział urządzeń mobilnych w ruchu na witrynach internetowych. Już chyba nie ma nikogo, kto lekceważyłby ten kanał i nie starał się zaprojektować stronę bądź aplikację zgodnie z preferencjami użytkowników. Tylko właściwie jakie one są?

iphone-4-381203_1920

Aby odpowiedzieć na to pytanie, sięgnęliśmy do niedawno opublikowanego raportu „Mobile Usability Report 2014” przeprowadzonego przez  Practicology i WhatUsersDo. Raport zawiera wnioski z badania zachowania użytkowników w 15 popularnych i zoptymalizowanych pod urządzenia mobilne sklepach. Badano intuicyjność korzystania ze strony i łatwość dokonania zakupu. Badanie pokazuje, w jaki sposób użytkownicy odbierają różne funkcjonalności na stronie i jakie rozwiązania są dla nich najkorzystniejsze.

Użytkownicy mobilni są przyzwyczajeni do ikon, z których chętnie korzystają. Jednak ikony z hasłem tłumaczącym działanie są lepiej odbierane. Ikona ‘hamburger icon’ jest jasna i zrozumiała. Warto zadbać o łatwość jej kliknięcia, gdyż jest jednym z najważniejszych elementów na stronie. Równie ważna jest wyszukiwarka, która lepiej się sprawdza, jeśli jest w widocznym miejscu i nie trzeba jej otwierać dodatkowym tapnięciem.

very

Koszyk powinien znajdować się w prawym górnym rogu ekranu oraz pokazywać ilość włożonych do niego produktów. W stopce strony powinny znaleźć się informacje dotyczące obsługi klienta i dane kontaktowe. Dobrą praktyką jest klikalny numer telefonu, aby można było łatwo skontaktować się z obsługą sklepu.

Pod winietą dobrze jest zaprezentować kluczowe kategorie sklepu za pomocą zdjęć. Użytkownicy nie mają nic przeciwko slajderom, do których zdążyli się już przyzwyczaić. Co ciekawe, wielu użytkowników najpierw przegląda zawartość całej strony głównej, aby następnie skorzystać z nawigacji lub wyszukiwarki.

johnlewis

Sama wyszukiwarka jest dużo ważniejsza w mobile niż na urządzeniach stacjonarnych. Użytkownicy mobilni częściej z niej korzystają i oczekują, że będzie działała sprawnie, a lista wyników będzie zawierała najistotniejsze informacje. Dobrym zwyczajem jest pokazanie zdjęcia, ceny, oceny oraz dostępności produktu. Pomocne w wyszukiwaniu są podpowiedzi w trakcie wpisywania wyszukiwanego słowa.

Strona produktu powinna obowiązkowo zawierać zdjęcia z możliwością łatwego ich powiększania oraz opis i specyfikację produktu. Bardzo ważne jest, aby po dodaniu produktu do koszyka użytkownik zauważył, że nastąpiła akcja. Czasami na stronie nic się nie zmienia i użytkownicy klikają kolejny raz.

amazon

Jeżeli chodzi o wybór dostawy, to powinien znaleźć się on przed poproszeniem użytkownika o podanie danych. Klient lubi przed wypełnieniem formularza zapoznać się z wszelkimi kosztami i dopiero na koniec podać swoje dane oraz zatwierdzić zakup. Warto zadbać o łatwość wypełniania formularza. Odbiór osobisty? Dobrym pomysłem jest wykorzystanie geolokalizacji w celu wskazania najbliższego punktu.

Więcej przydatnych wskazówek można znaleźć w pełnej wersji raportu (tutaj >>).