Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem

Kurs Windu Front cz 1 - wprowadzenie

Kurs Windu Front będzie dotyczył tworzenia szablonów oraz widgetów na potrzebny Windu oraz opowie dokładnie jakie zmienne oraz metody PHP mamy do dyspozycji. Dodatkowo opowiemy o silniku smarty i przedstawimy jego podstawy. Dzięki temu po przejściu naszego kursu użytkownik będzie mógł bez problemu tworzyć zawansowane strony WWW przy użyciu Windu CMS.
 
Struktura plików systemu
Windu CMS zasadniczo skalda się z kilku katalogów głównych a są to:
  • app - tutaj znajdują się wszystkie pliki systemowe, cały silnik PHP naszego CMSa
  • data - ten folder interesuje nas najbardziej, tutaj zapisywane są wszystkie dane użytkownika, jego szablony graficzne oraz widgety.
  • cache - tutaj system zapisuje pliki z pamięcią podręczną przyśpieszającą jego działanie
W katalogu data mamy pod foldery, a ich struktura wgląda następująco:

Untitled-1
  • backups - są tutaj zapisywane wszystkie kopie zapasowe wykonywane w pakiecie PRO
  • database - tutaj znajdują się pliki bazy danych
  • files - tutaj umieszczone sa wszystkie pliki, zarówno obrazki jak i innego typu wgrywane do systemu materiały. Folder ten jest powiązany ściśle z silnikiem serwera plików i obrazków dlatego nie warto tam zaglądać.
  • functions - tutaj umieszczamy dedykowane funkcje smarty, czyli wszystko co chcemy dodać do smartów pisząc własną dedykowaną funkcje
  • languages - folder z plikami językowymi, zarówno z tłumaczeniami admina jak i frontu. pod foldery z danym językiem są tworzone automatycznie w momencie dodania nowego języka.
  • log - w tym miejscu Windu zapisuje pliki pomocnicze dla requestLoga oraz systemu firewalla
  • themes - tutaj znajdują się wszystkie skórki jakie zainstalowaliśmy lub dodaliśmy ręcznie do Windu
  • widgets - tutaj analogicznie jak w przypadku themes, mamy wszystkie widgety w systemie.
 
Interesują nas najbardziej 2 foldery, a mianowicie Themes i Widgets. Tam umieszczone są pliki którymi będziemy się zajmowali w tym kursie. Opiszemy je szczegółowo w kolejnych częściach dotyczących bezpośrednio tego zagadnienia.
 
Panel administracyjny
W samym systemie CMS za tworzenie oraz edycje Templatów i WIdgetów odpowiada zakładka "Grafika" znajdująca się po prawej stronie w menu głównym.

Mamy tutaj dwie główne pod zakładki. W pierwszej, po prawej stronie, widzimy opcje instalacji oraz dodawania szablonów graficznych z pliku, oraz dodawania nowej czystej bazy pod szablon.

windufront - 0

Mamy też możliwość przeglądania plików szablonu graficznego oraz ich edycji i dodawania nowych z naszego komputera. Dzięki takiemu rozwiązaniu możemy w prosty sposób bez wchodzenia na serwer FTP edytować nasze szablony. W edycji pomaga nam sprytny edytor podkreślający składnię.

windufront - 1

Analogicznie wygląda sytuacja w przypadku Widgetów. Tam również możemy edytować i dodawać szablony na podlonych zasadach.

Aby lepiej zapoznać się z omawianą zakładką, polecamy obejrzeć film instruktarzowy. Opowiada on o starszej wersji Windu jednak większość rzeczy jest analogiczna.
 
 

Silnik templatów Smarty
Windu korzysta ze znanego i lubianego silnika templatów Smarty. Widoczne to jest w postaci specjalnych znaczków oraz kodu zawartego w ich wnętrzu. Mowa o podwójnym nawiasie klamrowym. W przypadku Widgetów jest to nawias pojedynczy, ale spełnia identyczną funkcje.

Jak podaje Wikipedia:
" Smarty – obiektowa biblioteka skryptów służąca do tworzenia szablonów dla aplikacji PHP. Pozwala na separację logiki aplikacji (PHP) od jej warstwy prezentacyjnej (HTML).
Smarty działa poprzez umieszczanie w szablonach znaczników, które następnie są zastępowane generowaną przez aplikację treścią. Pakiet umożliwia stosowanie struktur kontrolnych (decyzyjnych, pętli, itp). System Smarty cechuje się wysoką wydajnością dzięki kompilowaniu szablonów do postaci skryptów PHP, a także wbudowanemu systemowi buforowania."


W kursie omówimy podstawowe zagadnienia związane z tym silnikiem tak aby użytkownik mógł bez problemu poruszać się wewnątrz tego silnika.
 
Na koniec naszego kursu zajmiemy się przygotowaniem od podstaw widgetu oraz templata z wykorzystaniem wiedzy przedstawionej w pierwszych częściach kursu.